En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, december 15, 2007

Årets låtar

Amy Winehouse feat. Jay-Z - Rehab.
Årets bästa! Störtomöjlig att värja sig emot. Med obetalbara rader som "I didn't get a lot in class / but I know it don't come in a shot glass" och "More money, more checks, I'm addicted to fresh / six pair of kicks is my definition of 12 steps"

Beyoncé feat. Jay-Z - Deja vu
Ja jo, den kom väl egentligen 2006, men B'day (deluxe edition) kom trots allt i år. Och Jay-Z är med här också! Den mannen är makalöst bra för det mesta (och så ligger han också tvåa på min last.fm-lista över mina mest spelade artister)!

Lauryn Hill - Lose myself
Lauryn växte sig väldigt stark i somras. Jag skrev en lång hyllningstext om henne här. En låt som är knäckande bra, precis som det mesta Lauryn har gjort hittills. Och en sån här bra låt slänger hon in på soundtracket till en tecknad film, verkligen ingen skåpmatsmusik. Längtan efter ett nytt album är stark.

Moneybrother - Just another summer
Visst, Anders var väldigt bra 2007 och jag såg två riktigt bra konserter med Pengabrorsan, men albumet var sisådär. Men Just another summer blev ett sommaranthem till dans, förälskelse och dagar på stranden.

Nick Lowe - Feel again
Så. himla. vackert. Hör på det lätta svänget, sånginsatsen, saxofonen, anslaget i låten, kärleken. Vackrare blev det inte i år.

Ison & Fille - Förståru?! (Remix)
Sveriges bästa rappare för tillfället! Och de har också förmånen att rappa till riktigt grymma beats. Förståru?! är en partystänkare och en av få hiphoplåtar som är så bra att den lämnat en klump i halsen och jag blir nästan tårögod över vilket flow de har i denna låten.

Rastegar feat. Patrizia - Om vi inte
Svensk soul om trevande kärleksförsök. Kanye hade varit nöjd med beatet.

Anna Järvinen - Götgatan
"Åh, jag gick i solen / Utan att sakna nåt / Åh jag gick där mitt i våren, den lyckan var kort / För in kom du, och var vackrare än jag vad jag har sedan sett dig va / Jag låtsas att jag är på väg till dig / och det här, här är tåget som tar mig hem till dig / Åh, det är ok, jag ska bara vara hos dig / Behöver inte titta mot mig, eller säga nånting stort, åh, nej, nej, nej, nej, nej"

Säkert! - Är du fortfarande arg?
Jag vet inte hur Annika Norlin gör men typ allt hon har rört vid hittills har blivit till guld och det här är bästa låten på skivan.

Peter Jöback med Annika Norlin - Han är med mig nu
Storslagen, orkestrerad pop om en kärlekskamp med en lycklig vinnare och en trumpen förlorare, ni får själva gissa vem som har vilken roll i dramat.

Timbuktu & Damn! - Karmakontot (Live i Göteborg)
Liveversionen av denna låten är bland det grymmaste som har spelats live i år, och den visar vilket fenomenalt band Damn! är. Spring och se dem live på nästa turné! Tills dess går ni in på cdon och köper den här låten för en tia.

Sven-Bertil Taube & Håkan Hellström - Vackert så
Den enda låt som Håkan har medverkat på i år och givetvis tar den sig in på en lista över årets bästa. Konsertserien Från tango till Taube där Håkan uppträdde tillsammans med Sven-Bertil och stor orkester i ryggen har uppenbarligen bara lett till positiva saker. Taube har fått nya fans, Håkan har fått nya fans. Utsålda hus, stående ovationer, Sven-Bertil har släppt sin första skiva på fjorton år. Den som har gjort sin håkanläxa vet att redan första gången Håkan var på Skansen (2001) valde han en taubelåt som allsång, Så länge skutan kan gå. Och i år blev han årets Taubestipendiat. Nu håller jag tummarna för att Håkans nästa skiva inte ligger allt för långt fram in i framtiden.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,