En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, oktober 31, 2007

Videokväll med Luuk

Ett av SVT:s bästa program för tillfället är Videokväll med Luuk, söndagar 18.30, där en gäst tar med fem låtar som har betytt mycket för denne. Sedan pratar gästen och Luuk om låtarna och minnen till musiken.

Om jag själv vore gäst där skulle jag ta med följande låtar. Temat är hur jag upptäckte olika genrer.

The Presidents of the United States of America - Peaches. Voxpop, detta underbara program med Magnus Karlsson som programledare. Sweet memories. Vart tog Magnus vägen? Voxpop var bästa komplementet till Tracks på radion. Den här låten och videon fastnade i minnet och sedan lyssnade jag ganska mycket Predidents de kommande åren. Låten kom 1995 men det känns som igår nästan.




Otis Redding - Shake, live på Monterey Pop Festival 1967. Anledningen till att jag började lyssna på soul. SVT körde en konsertfilm med Otis nån gång när jag var sexton tror jag. Den satte stora avtryck i mitt liv. Soulmusiken är sedan dess mer eller mindre närvarande dagligen i livet. Och titta bara på detta uppträdande, vilken energi, vilken vilja att nå fram med musiken, så mycket soul kort och gott.




Bob Marley & The Wailers - One love/People get ready. Med den här låten började kärleken till reggaen och Bob Marley. Medförfattare till låten är Curtis Mayfield vars geniala och fantastiskt vackra People get ready ligger till grund för Marleys version. Egentligen verkar jag kunna lyssna på hur mycket annan reggae som helst men så fort jag återvänder till Marley så inser jag att han är ändå bäst. Jag hittade videon till den här låten idag, men man får inte baka in den i sin blogg, så det får bli en länk istället. Missa inte videon för det är en solskensvideo där någon av Marleys söner går runt och mimar/sjunger till låten och alla verkar vara glada.


Jonas Kullhammar Quartet: Bebopalulia. Jazzen började inte med denna låten och inte riktigt med denna gruppen heller. Jazzen började med en amerikansk samtida saxofonist som heter Donald Harrison vars platta Free to be hajpades av Mats Olsson på feber. Sedan kom Goran Kajfes, Esbjörn Svensson Trio och Jonas Kullhammar Quartet in i bilden. Youtube flödar inte direkt i videos med svensk jazz men här är en go'.




Skämslåten: Detta är ett stående inslag i Videokväll med Luuk. Det handlar om en låt man skäms lite för att man gillar. Jag står för allt jag gillar men det här är lite skämmigt.

Lasse Stefanz - De sista ljuva åren. Denna låt sjöng jag som barn, 5-6 år kanske jag var, efter att ha sett den i nån tv-reklam. Dansbandsmusik är ofta helt ok men inget jag lyssnar på direkt. Thorleifs samarbete med Just D är förstås en milstolpe men det skäms jag absolut inte över att jag gillar.