En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, september 17, 2007

Jazzgryta

En gång tidigare här har jag lagt upp ett recept: Kycklingpanna med rödlök och bönor. Men som den hobbykock jag är kommer här recept nummer två. Mina egenkomponerade recept döps alltid efter den musik jag lyssnade på vid det aktulla tillagningstillfället. Kycklingpannan går också under namnet Sambakyckling och en gång gjorde jag Legendarisk korvgryta eftersom jag lyssnade på John Legend samtidigt.

Enligt denna logik borde i och för sig alla rätter heta På minuten podcast eftersom jag brukar lyssna på dem under tiden jag lagar mat. Men det vore tråkigt och konsigt om alla rätter hette så, så därför heter de något i anknytning till den musik jag nynnade på vid tillfället.

Mitt senaste försök att komma på någon egen rätt heter Jazzgryta och man lyssnar förslagsvis på Miles Davis under tiden.



Alla mått och antal är väldigt grova. Känn efter själv hur du vill ha det.

4 portioner
3 Morötter
1 Paprika
1 Gul lök
3 Tomater
400 g Grytbitar
1 pkt Matlagningsgrädde
2 tsk Honung
Basilika, salt, svartpeppar

Skala och hacka grönsakerna och fräs dem i olivolja. Häll på grädde och honung. Koka upp och låt det småputtra ett tag under lock. Bryn köttet i en panna. Häll över det i grytan. Låt allt bli varmt. Krydda. Låt det koka ett bra tag. Ju längre desto bättre brukar väl gälla för köttgrytor. Servera med pasta.

Smaklig måltid!

Etiketter:

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home