En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, juli 22, 2007

Hur ska man lyssna på musik? Del nio

Lyssna mer på färre skivor

Skivköp kan lätt bli för mycket. Jag har köpt många skivor som jag egentligen inte varit riktigt sugen på. Eller hade tid att lyssna på då. Jag har också köpt skivor för att bygga en skivsamling. Nu har jag en rätt stor skivsamling (ca 250 cd-skivor och kanske 40 vinyler, en massa singlar, sonicskivor och liknande). På samma sätt har jag också köpt dvd:er för att bygga en dvd-samling och böcker för att ha en boksamling. Jag tycker helt enkelt att det är rätt snyggt att ha lite böcker, skivor, filmer att visa upp. Om jag kommer hem till någon ny kompis för första gången brukar jag kolla vad de har i sina hyllor.

Men nu känns det som att jag måste backa bandet och gå tillbaka till tiden då jag kanske köpte en skiva i månaden och sedan lyssnade jag bara på den till nästa månadspeng dök upp. Nu har jag råd att köpa de flesta skivor jag vill ha. Däremot har jag inte alltid den tid jag vill ge varje skiva.

De bästa skivorna växer ju med antalet lyssningar. Det kan vara ganska befriande att, i stort sett, bara lyssna på ett band i taget. Musiken blir typ mer värd då.

Missförstå mig rätt. Mp3-kickar är väldigt trevligt det också men i längden är det ändå skivorna, albumen som betyder något. Det är så jag är uppväxt. Jag slösade mina månadspengar och barnbidrag på skivor. Tycka vad man vill om det - men det var (och är) min hobby.

Med åren när man började få fler och fler skivor och större referensramar vidgades vyerna och jag började nosa på nya genrer som jazz, hiphop, reggae, ska, världsmusik och svenska visor. Det är jag väldigt tacksam för men det har också lett till att jag har köpt ganska många skivor i ganska många genrer. Men alla skivor har inte fått den tid och kärlek de behövde.

Nu ska jag försöka att återvända till den unga nyfikna tiden där varje ny skiva kändes spännande och jag lyssnade i veckovis på en och samma skiva. Jag ska också försöka gå igenom skivsamlingen och lyssna igenom skivor som jag kanske har missat. Samtidigt går jag nog igenom samlingen och rensar bort överflödiga skivor. Alla som läste feber.se lite för mycket vet att Gradvall skrev en krönika om likheten mellan att beskära träden i sin trädgård med att rensa bort döda skivor som hindrar skivsamlingen från att växa och blomstra. (Den krönikan finns också i feberboken som alla musiknördar bör ha.)

I takt med att nästan alla skivbutiker lägger ner längtar jag att någon gör som Rough trade i London och öppnar en tokstor skivbutik mitt i dessa kristider. Andres Lokko skrev om det i svd igår, läs det. Det är ju så att det krävs engagerade skivbutiker med entusiastisk personal om det överhuvudtaget ska finnas någon plats att köpa ens begagnade skivor på i framtiden.

Jag gillar skivor och kommer fortsätta köpa skivor. Det är en del av mig. Däremot kommer jag inte tokköpa så mycket just nu och ett tag framöver kanske men däremot ska jag verkligen lyssna på allt jag har köpt, gå på fler och fler konserter och stolt vandra kring i mina allehanda bandtröjor. För musiken är inte död och kommer aldrig dö även om skivmarknaden förändras!





Läs också mina tankar om cd-skivans död: Del 1 och Del 2.

Etiketter:

1 Comments:

  • At torsdag, 05 juni, 2008, Blogger AngryPostman said…

    ja-aHda! nog fan måste man fixa ett konto innan man kan skriva (jävla facebookfasoner)
    M E N..DET VA DET FAN VÄRT!
    Hej,vem du nu är..jag bara slog på torbjörn zetterlund hotfive på google och klicka på en länk o hamnade här.
    Hörde en låt på TV för ett bra tag sen,då lirade dom nåt
    -hårdrock/jazzjam/fusion- som va så jäla grymt,noterade på en lapp (en till) Dom ligger överallt och förökar sig,,hur nu det e möjligt).
    HeHe..har 2 lappar i plånboken som jag skrev hos en snubbe i sumpan i mitten på 80-talet (Eloy och nån annan grupp)som jag har kvar hahaha
    Men du har såååå rätt,jag har typ lika många plattor som dig emn nästan alla är skivor jag har snappat upp och om inte köpt noterat i huvet aller nånstans för jag SKA BARA HA DOM för dom BETYDER NÅT för min själ..varför fylla ut med onödigt pressade skamfläckar bara för nåt folk blir mer tompantade i huvet o inte vet vad som är bra utan bara tjackar "profithungriga-utan-nerlagd-själ-plattor" som dom sett på tv-reklamen och tROR att musik ska låta så..puckon!!!
    ojojoj..nu lackar jag igen ,,hehe men vet du hur många ggr jag sagt det du säger till folk men dom ignorerar mig som nån kvarleva från en tid dom inte ens kan ana att dom saknar "Hasse,70-talet e över" "jag har 5000 låtar i datorn" Ett sånt uttryck kan göra mig galen.. för d 1a: tror dårarna att mycket musik är bra? 2a: nåt jag själv kan hejda mig ifrån när jag håller på att bli likadan: man orkar inte l y s s n a utan byter låt på låt etc.


    Innan jag säger det jag va tvungen att säga dig tänkte jag fråga om du möjligen vet viket program jag menar och vad låten heter?

    ""Hur ska man lyssna på musik""
    Så jäkla klockrent du fick ihop det där!! EXAKT SÅ DU SÄGER TÄNKER JAG MED... växte ju upp på 70-talet och då gick man ner till skivaffärn okollade girigt på "månadens utbud" ..fanns inte så mycket MEN ..det va så jäkla bra musik så man får ju 5 låtar i en liksom..välproducerat,lekfullt,allvarligt,fläskigt.. ta bara Alice cooper,rainbow,YES,Black sabbath,Blue öyster cult,
    S V Ä N G I G T -nåt dom glömt numer dom profithungriga omusikalsika apor som drar in degen idag.... ojoj.jag skulle ju bli kortskriven så jag cuttar av här.
    Har min lilla skalle full av tankar så kanske jag inte kommer in på länge igen men du har verkligen fattat och det är skönt,nästan så det kilar i brallan att bara veta att det FINNS NÅN till.
    kan intye summera min skrift men hoppasdu får ihop mina taknar opch uppskttar lika mycket att jag uppskattar dig,det du skrev.
    Nu lyssnar jag på Ronnie montrose som jag laddade ner igår några låtar och det är ju sjukt BRA :)))
    bara een av många jag inte hunnit med att upptäcka/haft råd/möjlighet att fixa...haha jiiihaa nu kommer Accept - "Burnin" hahaha *beter sig* I Said HEEEY ROCK'N ROLLER,POWER IN YOUR HANDS DA-DA-DAA!! you and your muuusic make me rockin maaaaaad
    Nä,sry nu måste jag skärpa mig.. men hur kommer det sig attt jag kommer va 20 år för evigt?
    Man kan ju inte låta bli att bli lika glad som för 25 år sen av samma musik.
    Har du hört Chick Corea? hörde en platta som heter bara "Chick Corea elektric band" -86 Det är typ fusion på de sättet jag vill höra..men efter det hamnade han med skivan i fängelse och jag kan fan inte hitta den på limewire eller ens på mega tro jag jag frågade...tipsar om den om du gillar sånt. Även en platta jag lånade ut ca: 1988-89... halvenkel men grym rockplatta med en snubbe som heter "GUS" skivan-"Convicted"
    och kan du hitta Skew Siskin med låtarna "in another world" och "if the walls could talk"
    får du gärna tala om var för mig.
    Sista... en gammal polares kusin lirade trummor i ett punkband som hette Maryland Cookies och dom släppte iaf en singel vet jag med låtarna " In to the primitive" VANSINNIGT BRA! och den 2a kommer inte ihåg nu. Men det va tamefan det grymmaste jag hört vid sidan av Sabbath Bloody Sabbath och Sex Pistols
    Så skulle du springa på dom där så blir jag din tjänare på heltid!!
    // uppspelta hälsningar Hasse Huddinge.
    Ps. jag lyckades ju ladda 4-5 låtar från en gammal platta jag inte kan glömma..lite mjuk men galet BRA: Tommy Bolin ~ "Private Eyes" låtar som ,Bustin out for Rosie, Post toastee, shake the devil, Moonrider.
    hejdå soulmate!

     

Skicka en kommentar

<< Home