En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, januari 21, 2007

Cd-skivans död?

Hur går det för cd-skivorna egentligen?

I senaste Sonic fanns en krönika om att det är dags för cd-skivan att dö och jag börjar bli böjd att hålla med. Nuförtiden händer det att jag bara tar cdn och lägger över låtarna till datorn och är nöjd så. Jag lyssnar bara på cd på morgonarna och ska till skolan direkt, då bryr jag mig inte om att starta datorn och då är cd-spelaren (eller vinylspelaren) min räddning. Annars lyssnar jag bara på låtar via datorn eller i min iPod.

Men jag köper fortfarande mycket cd-skivor ändå. Har köpt fyra den här veckan bara. Åhléns hade "ta 2 betala för 1" vilket gav mig Jaheims Ghetto love och Ebba Forsbergs näst senaste för 99 kr. Igår köpte jag Sades Diamond life och Alicia Keys - The diary of Alicia Keys för 99 kr totalt. När cd-skivor kostar mindre än vad det kostar att lagligt ladda ner musiken kommer jag fortfarande att köpa cd-skivor. Om än bara för att lägga in låtarna på datorn.

Trots att man inte är så gammal (22) så har jag varit skivköpare i mer än halva livet. Och skivor är fortfarande väldigt roligt att köpa, även om den ursprungliga lyckokänslan över en ny skiva har gått över. Skivor är också väldigt identitetsavslöjande tycker jag. Men mina jämnåriga kompisar har i princip inga skivsamligar alls att rota i. De har kanske samlat ihop 15 skivor som de har fått på jular och födelsedagar samt köpt enstaka med sin favoritartist, och that's it. Jag köper nog 15 skivor på fem månader. Vissa kompisar har stora barskåp med olika flaskor och jag fattar ingenting av sånt, men det är förmodligen också ett sätt att visa sin identitet, och de fattar ingenting av 90 % av mina skivor. Kanske är man bland de sista i sin sort.

Det vore kul om entusiastskivbolag, till exempel Soul Jazz och Kent, ville börja sälja mp3-filer. För deras cd-skivor kostar alltid fullpris. Skivor från majorbolagen går ner i pris väldigt fort. Så om man kunde köpa exempelvis Studio one roots som downloads skulle jag definitivt göra det. Nu känns det alltid lite tveksamt att lägga ut 159 kr på (reggae)samlingar med obskyra artister, även om man sällan ångrar sig. Med mp3-filer skulle små skivbolag också slippa kostnaden för att trycka och distribuera skivor. En kostnad som jag gissar är förhållandevis mycket högre för små skivbolag än för stora.

Cd-boxar kommer nog att leva vidare. Jag begriper inte varför jag skulle betala 270 kr för Tom Waits Orphans i iTunes när jag kan köpa den riktiga boxen för drygt 300 kr. Ska man sälja boxar digitalt måste prisskillnaden vara större än så för att bli intressant. Poängen med boxar är ju att de är snyggt formgivna, välskrivna häften med massa bilder och så skivor med bra musik. Går man misste om formgivningen och häftena så är boxen troligtvis inte lika rolig längre. En box ska ju vara en upplevelse i flera avseenden. Bara musikfiler i det fallet tror jag inte kommer att lyckas. Boxköpare är nog skivsamlare i väldigt stor grad.

Men vinyl är fortfarande väldigt roligt. Jag tror dock att jag ska bemöda mig med att lägga över dem till datorn också. Inte för att sluta spela själva skivorna, utan för att ha som backup samt att kunna lyssna på dem i iPoden. Ett ursprungligt nöje som fortfarande håller är den rogivande känslan av att se en vinylskiva som snurrar.

Den kan inga mp3-filer ersätta.

Etiketter:

5 Comments:

  • At måndag, 22 januari, 2007, Anonymous Anonym said…

    Tror inte heller riktigt på allt snack om att cd-skivorna kommer dö ut snart. Och boxar är jäkligt kul att köpa! Har du Orphans? Jag tror jag ska beställa den nån dag i veckan.

     
  • At tisdag, 23 januari, 2007, Blogger Jonas said…

    Nä, jag har inte Orphans. Är mest intresserad av balladskivan i boxen. Tror jag kommer köpa Orphans ändå nån gång framöver. Efter att ha köpt fyra skivor på samma vecka får det dröja lite tills nästa inköp. Kanske blir det Salem eller Säkert.

    Och för att återvända till cd-skivorna i allmänhet så tror jag att de dör ut. Inte jättesnart men att de kommer att tappa ganska mycket under året. Däremot kommer boxar och vinyler att leva länge.

     
  • At tisdag, 06 februari, 2007, Anonymous Anonym said…

    Jag håller med. CD-skivan är döende. Eller rättare sagt halvdöd. Och till skillnad från vinylen kommer ingen att sakna den. - Men varför Mp3? Disk är billigt. Flac!

     
  • At torsdag, 01 mars, 2007, Blogger Hannah said…

    Hej! Fruktansvärt bra inlägg. Jag ägnade ungefär hela sista frågan på min hemtenta i musikindustri-och kulturstudier åt detta ämne, och kom fram till ungefär samma sak; att CD-skivan är påväg att dö och att boxarna och vinylerna kommer att leva länge.

    Även om jag numera bara köper skivorna för att lägga in dem i datorn tycker jag att det är extremt viktigt att ändå ha dem i min skivsamling. Det är alltid lika trevligt att plocka fram en CD och börja bläddra i häftet och allt det där; det kan rädda vilken dålig dag som helst.

    Priserna på den lagliga nedladdningen måste sänkas innan jag blir helt övertygad om att det är det rätta alternativet för mig.

    Förresten, är det okej om jag länkar till det här inlägget?

     
  • At torsdag, 01 mars, 2007, Blogger Jonas said…

    Det är klart att du får länka hit. Det tar jag som en komplimang =)

     

Skicka en kommentar

<< Home