En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, december 25, 2006

Året i övrigt

Nick Lowe
I år fick jag äntligen tag i hans liveskiva Untouched takeaway som är mycket fin med så mycket hjärta att det nästan knakar i fogarna. Nick Lowe är en person som också borde få en kärleksförklaring snart.

Brasilien
Årets nya musikland blev Brasilien och sökandet i deras musikskatt kommer fortsätta under lång tid framöver hoppas jag.

Sade
I år utökade jag min sadesamligen med Promise men det är Lovers rock som växer sig allt starkare ju mer jag lyssnar på den. Jag placerade den på bronsplats över mina 25 bästa skivor. Jag funderar allvarligt på att flytta upp den ett eller två steg till nästa gång jag gör en liknande lista. Lovers rock är ett mästerverk.

The house that Trane built
En jazzbox över skivbolaget Impulse:s historia och det är briljant jazz från första skivan till att den fjärde har klingat ut. Här finns många av jazzens guldkorn och så gott som alla av jazzens storheter vid den här tiden (utom Miles Davis) medverkar.

Gamla svenska låtar
När det släpptes ganska få svenska skivor att glädja sig åt så gladde jag mig åt äldre svensk musik som Evert Taube, Olle Adolphson, Monica Zetterlund, Svante Thuresson, Lill Lindfors och Agnetha Fältskog.

Årets konsertkväll 1
Helt off och Promoe på Platens.

Årets konsertkväll 2
Jonas Kullhammar Quartet på Flamman.

Årets konsertkväll 3
Moneybrother på Platens.

Återkomst
Jay-Z

I början av året satte jag upp några förhoppningar för 2006. Dags att stämma av och se hur det gick.
Att Nicolai Dungers svenska Edith Södergran-tolkningar blir bra. Har inte hört förstasingeln än men enligt recensenterna lät den ju lovande. Hoppas, hoppas.
Nej tyvärr blev det inte så.

Att Moserobie släpper den där boxen snart.
Så blev det, bara ett par dagar efter jag skrev önskningen.

Att Sofia Coppolas kommande film, Marie Antionette blir bra. Att försöka göra Lost in translation 2 vore bara dumt, bra att hon insåg det också.
Har tyvärr inte sett Marie Antoinette än men den verkar bra.

Att Zach Braff gör en ny film.
Han gjorde ingen egen film men spelade huvudroll i Last kiss som väl inte har kommit till Sverige än, den verkar också bra.

Att Moneybrother gör en ny skiva med (Prince-)covers. Hörde ni när han sjöng Slow love i SVT i höstas med Anders Widmark vid pianot? Underbart.
Han gjorde en skiva utan princecovers men med tio andra covers och en egenskriven jullåt. Dessutom har man ju kunnat lyssna på Brännö serenad som han också sjöng i Album i SVT med Anders Widmark vid pianot via hans hemsida.

Att Hello saferide gör en ny skiva och slår igenom stort.
Jodå, hon gjorde en ny ep och en jullåt bland annat och hon slog igenom rätt stort, verkligen välförtjänt. Nu hoppas jag att Hello saferide på svenska, Säkert, blir bra men varför skulle det inte bli det?

Att Håkan Hellström gör en EP med vaggvisor. Han har ju redan gjort typ fyra stycken (Dom dimmiga dagarna, Min Huckleberry vän, Vaggvisa för flyktbenägna och Går vidare) och det är några av hans allra bästa låtar. Om han gör en EP med nya vaggvisor kommer jag jubla.
Inga vaggvisor kanske men b-sidorna på årets båda singlar är värda att jubla åt.

Att Håkan gör en duett-EP/CD med någon kvinnlig sångerska. Hittills har han ju bara sjungit duetter med män (Plura, Freddie Wadling, Universal Poplab, The Latin Kings m fl). Tänk om han gjort något i stil med Pogues och Kirsty MacColl, The Beautiful south eller Marvin Gaye & Tammi Terrell. Tanken svindlar.
Fortfarande ingen duett med någon kvinna men i år utökade han den manliga listan med Sven-Bertil Taube och det är verkligen inte det sämsta och på lördag nästa vecka ska jag till Göteborg och se föreställningen.

Att man inte har en aning, i nuläget, om vilka som kommer högst upp på årssummeringen nästa gång.
Sant, Lily Allen var okänd under årets första sex månader, nu är hon en favorit. Annars innehöll topp tio ganska många väntade namn.

Etiketter: