En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, november 20, 2006

Hur ska man lyssna på musik? Del sju

No music day

Imorgon är det No music day.

Då får ingen musik spelas, inga rockband rocka, iPoden måste lämnas hemma och mjölkbudet får inte vissla.

Det ska bli intressant att uppleva en dag utan musik. Jag tror inte att jag har gjort det någonsin, det är inget man har tänkt på riktigt men den senaste halvan av livet har jag nog lyssnat på musik så gott som varje dag skulle jag tro, och har jag inte gjort det måste det bero på att jag har varit utomlands och inte haft tid eller möjlighet att lyssna. Imorgon har jag både tid och möjlighet att lyssna men kommer att avstå. Allt för att "fira" No music day.

Jag har ingen aning om hur jag kommer att reagera på tystnaden som oundvikligen kommer uppstå i min lägenhet. Förmodligen kommer viss abstinens att infinna sig, det vore konstigt annars.

Om det leder till någonting eller betyder något vet jag inte men jag tror som sagt på vikten av att utmana sig själv i sitt musiklyssnande för att komma någonstans. Jag förstår inte riktigt personer som fastnar i en genre och aldrig lyssnar på något annat, inte om man påstår sig bry sig om musiken. För egen del är det lika självklart som befriande att samma dag lyssna på Miles Davis, Jay-Z, Evert Taube och Timo Räisänen. Omväxling förnöjer är mitt ledord i sammanhanget. Jag har då och då funderat över om man inte borde gräva ner sig och nischa sitt lyssnande till kanske en genre eller ett skivbolag, bli obskyr och gräva efter guldkorn i den bortglömda delen av genren. Men jag har insett att jag kan inte göra det. Jag skulle missa för mycket intressant genom en sådan attityd, med tiden räknar jag med att jag hinner gräva mig ner till dessa guldkorn ändå.

Att inte lyssna på musik för en gång skull bör kunna leda till nya insikter lika väl som djupdykningar, blandband, myspace, youtube eller oväntade festivalupplevelser. Imorgon blir det tyst, sedan fortsätter lyssnandet som vanligt. Men kanske med nya insikter och tankar. Väl mött då.

Officiella hemsidan
Andres Lokkos krönika om No music day

Etiketter:

1 Comments:

  • At onsdag, 22 november, 2006, Anonymous Anonym said…

    Hur gick det? Lyckades du undvika musik helt igår?
    Jag tänkte ett tag att jag skulle göra det men så glömde jag bort mig och satte på en låt på datorn och efter det försökte jag inte ens.

    Ja, det är tur att man har bob hund.

     

Skicka en kommentar

<< Home