En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, december 19, 2006

Årets skivor 2006

1. Lily Allen - Alright, still
För första gången och förmodligen inte sista gjordes årets bästa skiva av en artist som är yngre än mig. Lily Allen fick hjälp av ett gäng sluga producenter och själv beskrev hon sin vardag i London på ett roligt, fräckt och oemotståndligt charmigt sätt.

2. John Legend - Once again
Det är de tidlösa låtarna och John Legends röst som gör Once again så bra. Har man nån gång förälskat sig i klassisk soul som Marvin Gaye, Otis Redding och Temptations gillar man nog det här.

3. Moneybrother - Pengabrorsan
Fem i tolv smällde han in årets tredje bästa skiva och jag älskar så gott som allt av det. Moneybrother lyckas väva in så orockiga ord som skatteplanering och bemanningsföretag i låtarna utan att det låter konstigt. Julduetten med Jerry Williams är min favoritlåt idag men det varierar ganska mycket och det är alltid ett tecken på en bra skiva.

4. Björns vänner - Live på Chokladfabriken
En liveplatta som spelades in 2005 men släpptes i år och det är fullständigt lysande rakt igenom. Björns vänner har en helt egen och oefterhärmlig stil i popsverige, en blandning av pop, progg och de uppriktigaste men samtidigt naivaste poptexterna som görs i Sverige, vill man upptäcka Björns vänner bör man börja med Live på Chokladfabriken.

5. Jonas Kullhammar Quartet - Son of a drummer
Trumslagarens son gjorde den här gången en jazzplatta som verkligen är lika bra från start till mål, bara fem låtar lång men det är precis lagom. Jag har sagt det förr och säger det gärna igen: Jonas Kullhammar Quartet är Sveriges bästa jazzgrupp enligt mig, och de har aldrig varit bättre.

6. Miriam Aïda - Meu Brasil
Sveriges bästa jazzsångerska hämtade inspiration från Brasilien och sjunger portugisiska som om hon inte har gjort något annat men sist på skivan infogade hon även en svensk låt. Det är så här jag vill att mitt Brasilien ska låta, tyvärr Håkan, det är inte trumorkestrarna som är Brasilien för mig, det är det inneboende svänget som finns i allt de gör. Och det finns verkligen på Meu Brasil och det är därför man blir så glad varje gång man lyssnar.

7. Jay-Z - Kingdome come
Jay-Z tog sig i kragen och återvände med ett album utan megahits men med genomgående högkvalitativ hiphop.

8. Nina Ramsby & Martin Hederos - Jazzen
En försvenskning av Sades mästerverk Lovers rock. Till synes försynta låtar men med texter om liv, kärlek, vänskap och hopp som växer sig starkare för varje lyssning. Nina Ramsby ska också ha en stor eloge för att ha fört in ordet mjuk i populärmusiken. Jag tror Jazzen kan växa sig ännu starkare i fortsättningen på samma sätt som Lovers rock fortfarande växer för mig trots att jag har spelat den väldigt mycket i drygt två års tid.

9. The Beautiful South - Superbi
Beautiful south har tre klara fördelar jämfört med många andra popband: 1) En bandmedlem - Paul Heaton - som till fullo behärskar det här med popmelodier och poptexter 2) Tre personer som delar på sången som gör att det känns som om man lyssnar på ett riktigt bra blandband istället för ett och samma band 3) Paul Heaton är en av de bästa nu levande sångarna, helt ärligt.

10. Koop - Koop islands
Den är för slätstruken som helhet men Koop island blues, Come to me och Beyond the son är tre absoluta toppnummer.


Utanför listan tyvärr
Jag hoppades mycket på dessa tre men de infriade inte förväntningarna alls. Nicolai Dunger - Sjunger Edith Södergran, The Concretes - In color, Paul Simon - Surprise.

Etiketter: , , , , , , , , , ,