En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, november 24, 2006

Småprat

14.58 såg jag att Aftonbladet skulle ha chatt med Markus Larsson 15.00 så jag passade på att ställa två frågor och fick båda besvarade.

jazzkatt säger: Jag har saknat bra svenskspråkiga album i år. Vilka har du gillat mest och hur bra är Pengabrorsans kommande i sammanhanget?
Markus Larsson säger: Då har du känt samma saknad som jag. The Knife har gjort årets bästa svenska popalbum, tycker jag. Moneybrothers kommande skiva "Pengabrorsan" verkar mycket lovande. Men jag har inte hört alla låtar ännu.

jazzkatt säger: Vilka är årets bästa soul- respektive retrosoulplattor?
Markus Larsson säger: Soulalbum: Cassie eller Ne-Yo. Retrosoul: Solomon Burkes "Nashville.

Avsaknaden av svenskspråkiga album är verkligen påtaglig i år. Jag har köpt ett hittills - Nicolai Dungers Edith Södergran-tolkningar och kommer att köpa ett till - Moneybrothers kommande. Eventuellt skaffar jag Det funkars och Eldkvarns skivor också men det är tveksamt om det finns utrymme för dem. Högst upp på önskelistan nu står Jay-Z och Porgy & Bess med Miles Davis, men jag har ju lovat mig själv att inte köpa skivor i november så jag får vänta en vecka till.

Årets soulalbum för mig är John Legends men Ne-Yo:s So sick (acoustic version) är årets låt fast jag har inte hört hans album tyvärr. Cassie har jag hört lite av på myspace men det föll mig inte på läppen direkt. När jag ställde frågan om retrosoul tänkte jag på nyutgåvor av gamla soullåtar men Solomons skiva är förmodligen bra, Don't give up on me är ju en modern klassiker, ett av 2000-talets bästa album.

Min årsbästalista kommer om tre-fyra veckor skulle jag tro.

Läs hela chatten här

Uppdatering: Jag har faktiskt köpt två nya svenska skivor i år även om jag inte kom på det när jag skrev inlägget. Nina Ramsby & Martin Hederos - Jazzen är den andra, hade inte spelat den på länge då i fredags när jag chattade och skrev blogginlägget. Nu har jag lyssnat på skivan igen. Mina förväntningar på skivan var väldigt höga, vilket man har kunnat utläsa här om man vill, jag trodde det skulle bli en svensk version av Sades Lovers rock men mina förväntningar stämde inte riktigt med vad jag hörde när jag lyssnade på skivan första och andra gången och sen har den fått vila lite men när Hello saferide nämnde den i nya Sonic blev jag tvungen att ta fram den och lyssna och nu låter Jazzen mycket bättre. (Hello saferides kommande svenskspråkiga grej kan är på förhand nästan lika intressant som Pengabrorsan. Väldigt vad många av mina favoriter som har bytt till svenska det här året, Nicolai Dunger, Miriam Aïda (visserligen bara en låt), Moneybrother och nu (egentligen nästa år då) Hello saferide, jag tackar och bockar för allt sånt.)

Etiketter:

3 Comments:

  • At söndag, 26 november, 2006, Anonymous Anonym said…

    Tjena Jazzkatten!

    Hittade din blogg för ett par dagar sedan när jag ville ta reda på mer angående Moneybrothers senaste och mycket fyndiga projekt, Pengabrorsan. I ett av dina inlägg nämnde du ett blandband du spelat in med låtar som Mr Wendin själv fått välja ut bland SR:s guldgruva av skivor. Detta blandband blev jag väldigt nyfiken på och därför undrar jag om du skulle vilja skriva ner samtliga dessa låtar och artister på din blogg så att man kan få chans att lyssna på lite fler av Moneybrothers favoriter. Låtarna han tolkar på svenska på nya skivan är ju i mångt och mycket suveräna. Ha det gott,

     
  • At måndag, 27 november, 2006, Blogger Jonas said…

    Hej och välkommen

    De låtar han valde den gången:
    Bob Marley - So Jah seh
    Al Green - Could I be the one
    Pharaoe Monch - The light
    Baby Ray - There's something on your mind
    The Victims - Television addict
    Bad brains - We will not
    Nina Simone - Do what you gotta do
    Kris Kristofferson - For the good times
    Van Morrison - The way young lovers do
    Dave Hollister - Baby mama drama
    Waterboys - Fishermans blues

    De låtar han tolkar nu har jag faktiskt ingen koll på men jag misstänker att de är lika bra som ovanstående, de är mer eller mindre fullpoängare.

     
  • At tisdag, 28 november, 2006, Anonymous Anonym said…

    Jag gillar din blogg, den är inte lika ytlig som de flesta andra bloggar jag snubblar över. Keep it up.
    /En annan musikälskare

     

Skicka en kommentar

<< Home