En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, januari 08, 2007

2006 igen

Jag har redan summerat de bästa skivorna från 2006, men efter den listan skrevs har jag köpt och fått tre nya album som skulle kunna konkurrera om en plats på listan.

Det började med att jag köpte Helt offs I huset för 99 kr i Jönköpings sista riktiga skivbutik Megahertz där jag har spenderat fler kronor genom åren än jag egentligen vill veta, nu är den till hälften en filmbutik och det är väl förståeligt men också tråkigt, utöver Megahertz finns bara Åhlens. I huset är hursomhelst en schysst platta, låtar som Tvåsam, Jobba och Det brinner i Paris är fullpoängare.

Därutöver köpte jag Ison & Filles Stolthet hos Klasses på Tändsticksområdet som säljer begagnade skivor och på sitt sätt är Jönköpings mest välsorterade skivbutik. Stolthet är också en schysst skiva med Hela dan varje dag som absolut toppnummer (jag hittade också deras första skiva Vår sida av stan för 39.50 kr på Åhléns och den är kanske tom lite bättre än Stolthet under de första lyssningarna i alla fall).

När jag kom tillbaka till Linköping hade Valle skickat en bland-cd om 2006 men Sonic hade också skickat Ebba Forsbergs senaste. Den är ganska förtrollande, man måste bara lyssna mer och mer känns det som. Ebba sjunger på ett sätt som gör att jag hålls kvar och vill veta varenda ord i texterna. Den är inte så långt ifrån stämningarna på Nina Ramsbys & Martin Hederos skiva Jazzen faktiskt, fast texterna här är på engelska och inte på svenska.

Det svenska musikåret 2006 var kanske inte så tokigt i alla fall.

Etiketter: , ,