En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, januari 16, 2007

Jaheim

Igår skaffade jag äntligen Jaheims debutplatta Ghetto love. Jag har funderat på att skaffa den ända sen Gradvall gav den 10/10 i feber för fem år sedan och Mats Nileskär intervjuade honom i P3 Soul. Jag har inte heller skaffat hans andra eller tredje skiva trots att jag känt mig lite frestad, framförallt på den senaste Ghetto classics vars Everytime I think about her som var med på en sonicskiva för ganska länge sen är fullständigt grym soul.

Trots att Ghetto love snart är sex år gammal känns den lika mycket 2007 som 1977 och jag kan bara sitta och gapa över hur många makalösa soullåtar som han har fått in på ett och samma album. Den känns i sina bästa stunder som ett best of-album trots att det är hans debutalster.

Jaheim måste ha en av de allra bästa rösterna just nu med en stämma som, ja, jag vet egentligen inte vad jag ska säga men, han är fullkomligt unik tycker jag. Och det stämmer säkert som Mats Nileskär sa, Jaheim förundras över vad det är som får tjejerna att klä av sig framför honom. Som ung sjöng han då och då under gatlyktorna i New Brunswick, New Jersey för att imponera på tjejerna och som många andra stora soulsångare låter det ofta som om han bara vill att de ska följa med honom hem. Hmm, man kanske skulle gå ner och ställa sig under någon gatlampa här i kvarteret, ladda upp med några smäktande soulballader och bara stå och sjunga och se vad som händer. Eller nja, vänta, det kanske inte är en så bra idé ändå, men väldigt kul i tanken i alla fall. Om man hade lite bättre sångröst hade det känts mer troligt. Jag får hålla mig tillgodo med att lyssna på en som verkligen kan sånt där.

På tal om bra röster förresten, i min årssammanfattning skrev jag att jag tyckte att Paul Heaton i Beautiful south är en av världens bästa sångare och han har verkligen en fantastisk falsett. John Legend platsar också på listan över bästa sångare. R Kelly har i sina bästa stunder en mycket god chans att konkurrera med dessa. Ne-Yo visade förra året att han också är att räkna med. Bästa svenska sångröst tycker jag att Magnus Carlson i Weeping Willows har. Sen finns det många som jag helhjärtat älskar som sångare men som inte har några av de bästa rösterna till exempel Håkan Hellström, Moneybrother, Tomas Öberg i bob hund, Bob Dylan, Tom Waits i sina ballader och Nick Lowe.

Etiketter: