En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, januari 17, 2007

Salem Al Fakir

För tillfället känns all musik som svänger mycket mer angelägen än vanlig gammal hederlig popmusik. Som jag var inne på häromdagen, funkdagen, vissa dagar är funkrytmer allt man behöver. Idag är det de brasilianska rytmerna som värmer mest. För några år sedan var det popmusik som stod mig närmast hjärtat. Nu håller det på att svänga över till allehanda jazz, soul, samba, r&b, hiphop och reggae. Min musikkonsumtion har varierat en hel del genom åren så det är nog bara ett naturligt steg vidare. Jag kommer så klart att hålla koll på mina nuvarande popfavoriter men kanske inte kolla upp lika mycket ny pop som tidigare. Men vem vet egentligen? Jag har tidigare försökt göra prognoser på mitt lyssnande och hamnat ganska fel.

En som ligger på gränsen mellan popen och soulen är Salem Al Fakir som är på gång med sitt debutalbum, det släpps nästa vecka. Good song och Dream girl är riktigt fina alster och han verkar vara ytterligare en sån person som gör musik av rätt anledningar och sådana vill jag alltid allt gott för. Lyssna på låtarna via hans myspacesida! Alla borde göra det, både popsnören och soulboys. Och han ska spela i Linköping 10 februari! Då kommer jag garanterat att vara där.

Till sist lite trivia. Om jag inte hade klippt mig i förra veckan hade jag haft en ganska exakt likadan frisyr som den han har på bakgrundsbilden på myspace och tillika skivomslaget.

Etiketter:

1 Comments:

  • At onsdag, 17 januari, 2007, Anonymous Anonym said…

    Ja Salem Al Fakir är riktigt bra!

    Såg du sista Musikbyrån? Jag gillade låten han och Marit Bergman gjorde tillsammans.

     

Skicka en kommentar

<< Home