En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, maj 31, 2007

Håkan & Taube

Håkan har fått årets Evert Taube-stipendium! Ingen överraskning kanske men väldigt välförtjänt så klart! Grattis Håkan!

Taube delade alltid tronen med Morrissey.
– Morrissey stod för utanförskapskänslan, där man hämtade kraft, och Taube för flykten, romantiken.


Tidningen Vi som tillsammans med Taubesällskapet delar ut priset gjorde en lång intervju med Håkan som finns att läsa på deras hemsida. Gör det!

Som alltid längtar jag efter mer Håkan-material. Men det dröjer med all sannolikhet ett bra tag. Men plocka fram alla skivorna igen och lyssna, lyssna, sjung, låt dig svepas med i flykten, romantiken och till viss del utanförskapskänslan. Det har jag själv gjort sedan jag var sexton och kommer fortsätta göra så länge jag lever förmodligen.

Någon gång kommer jag också köpa den massiva och enormt snygga Evert Taube-boxen som gavs ut förra året. Där finns alla låtar som han gav ut. Och det femtiotal Taubelåtar jag hittills har hört är alla så rasande bra att man faktiskt lockas att tro att det var bättre förr. När man kunde mönstra på en båt till främmande hav, möta vackra kvinnor i nya länder, se skönheten i en solnedgång på Utö och allt där emellan. Att kunna övertyga så starkt som både Håkan och Evert kan är sannerligen den största prestation en artist kan åstadkomma. Länge leve dem båda!

Etiketter: ,