En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, maj 17, 2007

Fina visor - den alternativa listan

För lite sedan presenterade jag en lista över de tio finaste visorna men jag motiverade inte placeringarna på något sätt. Den enda motivering jag kan ge är lyssna på dem alla! Det är fantastiska låtar på alla sätt.

Som alltid med listor finns det saker som inte fick plats så nu tänkte jag lista några alternativa visfavoriter. Utan rangordning men med motiveringar.

Svante Thuresson - Du är en vårvind i april
En jazzig, episk kärlekslåt om att vilja vara två. Svåremotståndlig.

Lars Winnerbäck - Söndermarken
"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" pryder sidhuvudet här på bloggen. För varje år som går inser jag att skivaffärerna i centrum snart bara är ett minne blott. Winnerbäck sjunger sin livshistoria i tolv verser och bara det gör låten värd att älska och raden om "nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar" är en favorit.

Agnetha Fältskog - Tack för en underbar vanlig dag
Sentimentalt, gråtfärdigt och patetiskt och alldeles, alldeles underbart.

Monica Zetterlund - Sakta vi gå genom stan
Basen! Basen! Georg Riedel spelar som en kung!

Lill Lindfors - Alltid nåt som får mig att minnas
En cover på (There's) Always something there to remind me av Burt Bacharach och Hal David och Lill sjunger så bra, så bra.

Evert Taube - Serenaden i Prästgatan
Grabbgänget står nere på gatan och spanar på en blondin bakom en gardin och funderar på om stuprännan håller för att klättra upp "ty längs stuprännan upp till din himmel är vägen alltför smal."

Etiketter: , , , , , ,

2 Comments:

  • At fredag, 18 maj, 2007, Anonymous Anonym said…

    På tal om Winnerbäck... "Min älskling har ett hjärta av snö, så skört och vasst som skaren. Det smälter lika lätt som isen i drinken i glaset som hon lämnat i baren" Det är en av mina favoriter.

     
  • At fredag, 18 maj, 2007, Anonymous Anonym said…

    Ah, fler fina visor. Svante Thuresson kanske jag borde börja lyssna på lite närmare.q

     

Skicka en kommentar

<< Home