En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, april 05, 2007

Cd-skivans död del 2

Läs först Cd-skivans död? som jag skrev i januari i år.

Idag stänger skivbutiken Megahertz i Jönköping. Den sista renodlade skivbutiken i stan. Nu återstår Åhléns och Klasses (som köper och säljer begagnade skivor). Megahertz är den butik som jag har spenderat överlägset mest tid och pengar i under de nitton år som jag bodde i Jönköping. Givetvis är det tråkigt att de måste stänga men med tanke på de senaste årens utveckling är jag inte ett dugg förvånad.

Cd-skivan kommer nog marginaliseras på Åhléns och dylika varuhus också. Folk köper inte lika mycket skivor längre och för oss som trots allt fortfarande gör det kan man få skivorna billigare och direkt i brevlådan genom att beställa via nätet.

Entusiastbutiker som köper och säljer begagnade skivor kommer förhoppningsvis leva ett tag till. I sådana butiker har cd-skivor en ganska undanskymd roll bakom all vinyl som ju är den stora delen i begagnathandeln. Så vad som händer med alla cd-skivor? Skivköparsläktet kommer kanske mer och mer bara ägna sig åt vinyl. Och folk som har slutat köpa nya cd-skivor kommer nog inte gå på begagnatbutiker och köpa gamla cd.

Cd-skivan kommer nog att hamna i något ingenmansland. Allt färre personer köper nya cd-skivor och de som fortfarande gör det då och då kan inte bära upp en hel skivindustri.

Vinylskivorna kommer nog leva länge. Jag både hoppas och tror det. På skivmässor och begagnatbutiker är vinyl som sagt den stora grejen. Vinyl har trots allt en helt annan charm än motsvarande cd-skivor. Personligen tilltalas jag av de stora omslagen, känslan av att lägga på skivspelararmen på skivan samt att se skivan snurra taktfast samtidigt som musiken strömmar ut genom högtalarna.

Jag hoppas att det fortfarande kommer att göras vinylversioner av nya album. Jag har själv nyligen beställt både Timbuktus och Norah Jones senaste på vinyl. Trots att de är dyrare än både cd-och downloadsvarianterna. På flera sätt känns det värt att satsa på dem ändå.

Det finns ju också små skivbolag som alltid håller sig nära fansen. Exempelvis Jonas Kullhammars Moserobie som redan har släppt några skivor på vinyl. Förhoppningsvis kan de fortsätta göra det. Det finns ju också många skivbolag och hela genrer som riktar sig till dj:s. Det är inte riktigt med dj:s som utgångspunkt som jag skriver den här texten men det är klart att där är vinylerna redan störst och kommer nog fortsätta vara det framöver också.

Jag kommer fortfarande att köpa en hel del cd-skivor tror jag. Många finns ju varken som downloads eller vinyl och då får det bli cd-skivor helt enkelt. Nu kan man ju också "fynda" cd-skivor relativt billigt i diverse kampanjer i butiker som fortfarande säjer cd.

Jag hoppas också fortfarande, som jag skrev i del 1, att små skivbolag kommer sälja mp3-filer i framtiden. Sen vore det skoj om det kunde bli mer och mer "specialgrejer" i downloadsindustrin också, som till exempel sådant som cdon nu gör med Timbuktu (och har gjort tidigare med Kjellvander och Winnerbäck och kanske ytterligare några), nämligen att sälja liveupptagningar från en pågående turné. iTunes store lockar ju också flitigt med specialversioner ("exclusive tracks") för många aktuella artister.

Vissa deluxegrejer kommer nog hålla lite liv i vinylindustrin. Nu senast har jag fått syn på Coldplays vinylsingelbox med 15 sjutumsvinyler. En ruggigt snygg box, se själva.



Jag är inget särskilt stort coldplayfan men ändå är jag väldigt sugen på att hosta upp 700 kr för den där boxen. Jag har inget emot att skivor/boxar blir snygga hyllprydnader, tvärtom. Skivor med snygga förpackningar och omslag är alltid kul. Och är de så snygga som coldplayboxen så vattnas det i munnen på mig i alla fall.

Sist av allt ska jag bara passa på att applådera att EMI och Apple ska släppa på kopieringsskyddet på sina downloadsfiler. Det fanns givetvis ingen annan väg att gå. Kopieringsskyddet på cd-skivor fungerade inte bra och inte musikfilernas dito heller.

Summa sumarum: Cd-skivan är nästan död redan och kommer nog att hamna mellan två stolar. Personer som redan har slutat att köpa cd kommer inte återvända till cd-skivan i framtiden. Personer som fortfarande köper skivor kanske hellre föredrar vinyler eller att köpa filerna digitalt istället. Vinylskivor kommer nog leva vidare bland entusiaster, på skivmässor, lokala butiker och som deluxevarianter av befintliga skivor.

Etiketter: