En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, mars 08, 2007

Hur ska man lyssna på musik? Del åtta

Bob Marley i hörlurar

Har suttit och tentapluggat mycket den senaste tiden. Ibland med Bob Marley i hörlurarna och det låter verkligen bra - i dubbel bemärkelse. Ju mer man lyssnar, och framför allt ju noggrannare man lyssnar, desto mer inser man hur overkligt bra Bob Marley & The Wailers är. I var och varannan låter ligger det orglar, basgångar och slagverk i bakgrunden och bara väntar på att upptäckas. Det glimrar väldigt mycket guld i det dolda.

Jag började lyssna på Bob Marley på gymnasiet, för sex år sen tror jag. Jag började med att köpa två samlingsskivor. För två år sedan köpte jag mitt första marleyalbum, Exodus, på en skivmässa. Nu, som en följd av mitt tentapluggande, har jag köpt mina marleyalbum två och tre: Natty dread och Uprising. Jag har bara lyssnat på dem en gång vardera och de verkar vara nästan lika bra som Exodus är.

Bob Marley är ju en sån artist som gör sig enormt bra överallt: hemma, på festen, på stranden, i hörlurar, i bilen, var du vill. Men kom ihåg att lyssna på samspelet på låtarna. Alla ljud är helt perfekt producerade. De spelar tillsammans som att de är telepatiskt länkade till varandra och uppe det på ligger en av världens bästa sångare. Vissa låtar är så snyggt kryddade med olika instrument att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Man kan bara lyssna en gång till. Och en till. Och le med hela kroppen.

Listälskare som man är kommer, här mina topp fem Bob Marley & The Wailers-låtar för tillfället:
  1. Bend down low
  2. So Jah s'eh
  3. Waiting in vain
  4. Could you be loved
  5. Stir it up

Etiketter: ,