En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, januari 31, 2007

Evert

Idag är det 31 år sedan Evert Taube dog. Sveriges allra bästa låtskrivare, inget snack om saken. Alla borde idag lyssna eller sjunga på åtminstone en taubelåt. Själv sitter jag här och nynnar på Vals på Mysingen och tänker på sommaren.

"Solen som skrimrar ur diset kring Notarö, Ålö och Utö
målar i blått och i violett
hela din kust Södertörn

Båten den knarrar och kränger
men seglen står spända som sköldar
här har vi Danziger Gatt
hör hur det dånar från sjön
...

God natt, små vågor som klucka
god natt, små vågor som klucka
god natt, små vågor som klucka
god natt, små vågor
god natt"
(Evert Taube - Vals på Mysingen)

Etiketter:

3 Comments:

  • At torsdag, 01 februari, 2007, Anonymous Anonym said…

    Nej, det är verkligen inget snack om saken. Helt otroligt vad många fina Taube-visor det finns. Min favorit är nog "Blå amenonerna (Pierina)". Också en stark kandidat till bästa låttext för övrigt:

    "Blå anemonerna,
    mandelträdsblommorna,
    står som en sky över kullarna,
    tupparna gal bortom tullarna

    Vinbergen väntar oss,
    där grönska rankorna
    över den röda jorden nu
    men ner i dalen där blommar du!
    O, Pierina när gör du ditt val?
    snart är du nitton år
    Hör du i dalen min vårmadrigal,
    vill du bli min i år?"

    Några andra starka kandidater är:
    Beach Boys - God Only Knows
    Simon & Garfunkel - America
    Loney, Dear - In With The Arms
    Radio Dept. - Strange Things Will Happen
    Bear Quartet - Put Me Back Together

    ... och en massa andra.

     
  • At torsdag, 01 februari, 2007, Blogger Jonas said…

    Blå amenonerna (Pierina) har jag inte hört men texten var verkligen fin. Jag börjar bli mer och mer sugen på taubeboxen som kom innan jul, 900 kr, 11 cd med alla taubelåtar som finns, kan man motivera ett sånt inköp för sig själv. Musikmässigt kommer den boxen stå sig för tid och evinnerlighet så på så sätt är det ju ett bra köp...

     
  • At tisdag, 27 februari, 2007, Blogger Pernilla said…

    Min Taube-favorit är nog "Fragancia":

    "I Cubas natt
    en röst från din estancia
    Och doft av rosor
    som är din arom
    Sveper hit ner och talar
    oh, Fragancia
    Talar ditt och kärlekens
    idiom
    Hela mitt jag är uppfyllt av din
    ensamhet
    Fast du är borta äger jag dig
    här
    Här i min själ,
    mitt innersta din härlighet
    Blommar och doftar för mig var du är

    Glömsk av mig själv
    jag fylls av dig till brädden
    Fastän du gömmer dig
    och inte blir mig när
    Himmel, du kom ändå till
    blomsterbädden
    Solen går ner...
    Gitarren tystnar här"

     

Skicka en kommentar

<< Home