En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, januari 28, 2007

Lite blandat

Jag insåg igår att jag faktiskt har sett Salem Al Fakir live en gång. Han spelade nämligen med Goran Kajfes Head Spin på Sthlm Jazz för två år sen.

Säkerts (Hello saferides svenska alter ego) singel Vi kommer att dö samtidigt sätter sig på hjärnan väldigt lätt. Albumet kommer nog bli en popkaramell av samma dignitet som Hello saferides debut. Lyssna på myspace!

Timbuktus singel Karmakontot är minst lika bra den. Jag längtar så efter att se han och Damn! live igen. Jag har bara sett dem en gång men det är ett av mina allra starkaste konsertminnen. Läs mer om det här och lyssna sedan på Karmakontot på myspace!

Men allra gladast den här helgen blir jag av nyheten att A bossa elétrica håller på att spela in ett nytt album samt att de kommer att spela här på Flamman i Linköping den 9 maj. Det är ett band jag verkligen har hoppats att få se live nån gång. Sångerskan Miriam Aïda har jag sett live två gånger och några i A bossa är ju medlemmar i Damn! så de har jag också sett tidigare, men nu kommer alltså hela bandet till stans trevligaste uteställe och samban kommer då att koka där nerifrån Flammans scen. För att säga det kort, A bossa elétrica blandar samba och moderna klubbrytmer till en hårt hållen, otroligt svängande anrättning. Lyssna på lite låtar på myspace!

Av alla svenska försök att fånga Brasilien på skiva är nog A bossa elétrica (och Miriam Aïdas mycket fina Meu Brasil) de som har kommit längst. Mer om min kärlek till dem kan ni hitta här.

Nu är ju f ö Håkan i Brasilien och kopplar av och förmodligen samlar inspiration till kommande låtar. Vad det kan mynna ut i vet ingen.

Det kommer att bli en fin svensk musikvår i år. Var så säkra.

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home