En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, april 29, 2007

Topp 10 finaste svenska visorna

Helt otidsenligt och ohajpat kommer här en lista på Sveriges kanske finaste visor som har gjorts. Givetvis är det svårt att ranka och många fina får inte plats här men här är min lista ändå:

10. Olle Adolphson - Det gåtfulla folket
9. Monica Zetterlund - Gröna små äpplen
8. Mats Paulson - Visa vid vindens ängar
7. Håkan Hellström - Gårdakvarnar och skit
6. Evert Taube - Så skimrande var aldrig havet
5. Birger Sjöberg - Den första gång jag såg dig
4. Säg det i toner, kompositör Jules Sylvain, text Karl-Ewert
3. Evert Taube - Sommarnatt
2. Monica Zetterlund - Bedårande sommarvals
1. Olle Adolphson - Sign. "Karlsson - Evig vår 1964"

Etiketter: , , , , , ,

4 Comments:

  • At söndag, 06 maj, 2007, Anonymous Anonym said…

    Jag har också funderat lite på en sån här lista. Mycket fina låtar!

     
  • At onsdag, 09 maj, 2007, Anonymous Anonym said…

    Tja!

    Finfin blogg måste jag säga. Man kan ju inte låta bli att dyrka Håkan, och jag tror faktiskt du har en liten konkurrent till priset som världens största "Det-är-så-jag-säger-det-älskare" i form av mig. Jag har ett litet problem, jag törstar lika mycket efter alla hans b-sidor som du verkar ha gjort, men som du nämnde här i bloggen är de ju inte helt lätta att få tag på numera. Så jag tänkte vänligt fråga dig om du på något sätt skulle kunna tänka dig att dela med dig av dina guldklimpar, och samtidigt göra en håkan-broder mycket mycket glad.

    MVH / Jacob

    (Du når mig på mailen som symboliserar mitt namn)

     
  • At lördag, 19 maj, 2007, Anonymous Anonym said…

    Hej, Du verkar kunna massor om våra visor. Kan du möjligen texten (eller har en länk att ge mig) till Olle Adolphsons fina "Där jag borde va" ? Tack på förhand !

    Anita (nykomling på nätet)

     
  • At lördag, 19 maj, 2007, Blogger Jonas said…

    Anita: Jag känner inte till någon Olle Adolphson-låt med det namnet men Florence Valentin har spelat in en låt som heter Där jag borde va.

     

Skicka en kommentar

<< Home