En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, juli 14, 2007

High fidelitys bästa scen

Jag köpte filmen High fidelity på dvd i veckan. Som en av 3 för 99 kr, tyvärr fanns det inga andra bra titlar så det blev bara den.

Det är ju en sån film som alla musikintresserade har sett minst en gång och kanske också läst boken. Så också jag.

Jag läste boken på gymnasiet, alltså för fem-sex år sedan. Jag har också sett filmen i tv ett par gånger sedan dess.

Men det som stör mig mest med filmen är att bokens bästa episod inte finns med. Men nu när jag har sett extramaterialet på dvdn så finns den där som en "deleted scene". Det handlar om en kvinna som vill hämnas på sin make som har stuckit till Jamaica med en nittonåring genom att sälja hans stora singelsamling, fylld med alla vinylsjuor en skivsamlare vill ha, för en spottstyver i sammanhanget. Kvinnan begär bara 50 dollar för allihop.

Rob tänker efter men säger nej till erbjudnadet, man kan inte göra så mot en skivsamlare. Det är vackert.

För alla som inte har dvdn finns det en schysst snubbe på youtube som lagt upp den här borttagna scenen från filmen. Titta här (och ignorera den tyska textremsan)! På dvdn finns ytterligare åtta borttagna scener samt intervjuer med John Cusack och regissören Stephen Frears så köp den om ni hittar den billigt.

Etiketter: ,

4 Comments:

  • At lördag, 14 juli, 2007, Anonymous Anonym said…

    Bra tipsat! :) Håller helt med, det är vackert.

     
  • At söndag, 15 juli, 2007, Anonymous Anonym said…

    Underbar film! En av de bästa, även boken då som du skriver

     
  • At lördag, 21 juli, 2007, Anonymous Anonym said…

    Håller helt med, precis som alla andra musiknördar.. Kul att du läser min blogg, hur hittade du den? Har du läst Chuck Klostermans böcker? Han skriver asbra om musik och allt däromkring! Ett litet tips!

     
  • At söndag, 22 juli, 2007, Blogger Jonas said…

    Sofia: Jag hittade din blogg genom att googla på nåt. Jag tror det var "Chuck Klosterman". Jag läste nåt om hans nya bok i DN och ville veta mer. Har inte läst varken den eller nåt annat han har gjort men jag har nu en mental anteckning på att göra det inom kort.

     

Skicka en kommentar

<< Home