En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, augusti 05, 2007

Rytmen och bluesen

Jag bloggar nästan aldrig om r'n'b men jag har ganska stor förkärlek för den genren. Främst dess kvinnliga stjärnor som Lauryn Hill, Angie Stone, Faith Evans, Erykah Badu, Mary J Blige, Alicia Keys, Amy Winehouse, Amerie och Beyoncé. Det finns alltid något element i deras låtar som gör dem väldigt lätta att tycka om. Det handlar väl om att de är väldigt bra sångerskor som antingen skriver väldigt bra låtar själva eller har fått hjälp av någon eller några av världens bästa låtskrivare.

Förra lördagen skaffade jag Beyoncés B'day (deluxe edition) och jag har inte stött på ett så bra r'n'b-album på evigheter. Varenda låt låter som en hit och så klart finns det ett antal riktiga monsterhits också.

Irreplaceable är en av årets bästa låtar, näst mest spelad i iTunes efter Just another summer med Moneybrother. Shakira-duetten Beautiful liar är grym och Suga mama likaså.

Största fyndet är ändå Deja vu där Jay-Z gästar. Typ allt som Jay-Z har haft ett finger med i sedan han slog igenom är värt att lyssna på. När han än en gång samarbetar med kvinnan i sitt liv är det klart att han glimrar till lite extra. Deras Crazy in love från 2003 är nog banne mig världens näst bästa låt efter Kom igen Lena. Den är så självklar och så mästerlig att varenda lyssning ger något nytt.

Av alla världsstjärnor av sådan kaliber att de fyller Globen eller Ullevi är nog Beyoncé den jag helst skulle vilja se. Visst, Robbie Williams är nog grymt bra live men jag har knappt alls lyssnat på hans låtar. Justin Timberlake vore kul att se men jag rankar honom inte alls lika högt som Beyoncé. Rolling Stones, Paul McCartney och Bob Dylan kan kvitta för min del. I deras glansdagar vore det schysst att se dem live men nu känns de inte så kul längre. Kylie eller Madonna hade nog varit coolt också att se men mest för showen i så fall och inte lika mycket för låtarna. (Fast det beror bara på att jag inte har lyssnat på dem lika mycket som på Beyoncé.) Hmm, vilka finns det mer på denna nivå? Metallica, Britney kanske och så har jag säkert glömt en och annan. Men ändå. Ni förstår vart jag vill komma.

B'day är ett av årets bästa album med några av årets bästa låtar med en av världens bästa sångerskor.

Etiketter:

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home