En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, november 22, 2007

Cupboardy! As in cupboard-like!




Världens roligaste tv-serie finns nu i box!!

Little Britain faktiskt helt enkelt det roligaste jag har sett i tv. Nog för att jag har lätt att skratta i allmänhet men när jag ser Little Britain kan jag skratta så jag får ont i magen och svårt att få luft.

Visst kanske inte alla gillar serien, för den är ändå rätt grov i sin humor. Det skämtas om homosexuella, tjocka, transvestiter, handikappade, utlänningar med mera. Men sketcherna är ändå väldigt roliga, och eftersom alla sketchkaraktärer är fiktiva funkar det.

Gillar man catch phrases är Little Britain ett givet val. Man kan samla på sig en hel hög med nya. Här är några av mina favoritrepliker:

Cupboardy! As in cupboard-like
Yeah, I know
Yeah but, no but, yeah but
Dust? Anyone? No? Dust? Anyone? No? Dust? Anyone? No?
I'm a lady. I don't have... hmm, testiclé
No more lesbian jam please.
Another Bacardi and Coke, please Myfanwy
I'm the only gay in the vilage
Computer says no
Look into my eyes. Look into my eyes. The eyes, the eyes, don't look around the eyes.
I was Mollie Sugdens bridesmaid
Oh my god, I so can't believe you just said that
You want me to star in it? Write the theme tune, sing the theme tune?"


Engelsk humor har ända sedan Monty Pythons dagar varit typ det roligaste som finns. The Office, Little Britain och Extras är väldigt värdiga efterträdare. Visst finns det många amerikanska komediserier som är schyssta (Simpsons, Scrubs, Seinfeld m fl) men det som jag gillar med dem är att de håller en jämn hög nivå. Little Britain är mycket mera garv än fniss om jag säger så.

Den svenska humorn har haft sina toppar och dalar. Nilecity och Percy tårar är klassiker. HippHipp är bitvis alldeles fantastiskt roligt. Pistvakt är helt ok också. Det senaste humorserien som håller så hög nivå är Grotesco som går i Svt nu. Missa inte den (man kan ju titta på svt.se också).

Men se till att skaffa Little Britain-boxen. Blir man sen biten av serien går man vidare med dvd:erna Little Britain live och Little Britain abroad. Mycket nöje!

Etiketter: