En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, november 25, 2007

Om att känna sig gammal

Suck, de grå håren kommer tidigt. På baksidan av mjölkpaketen kan man nu läsa en kort text om att det finns flera synonymer för grammonfonskiva fast ingen för mp3-fil. Visst, det stämmer, men när de avslutar texten med följande stycke blir man fundersam:

"Idag finns musiken i datorer och mobiler. Den är som luft, osynlig. Så har det inte alltid varit. Fram till mitten av 1990-talet konsumerade vi inspelad musik genom grammofonskivor, kassettband, CD-skivor och andra mer eller mindre bortglömda former av så kallade ljudbärare."

What?! Mer eller mindre bortglömda. Jag köpte två cd-skivor förra veckan. Om du frågar mig är de inte bortglömda. I och för sig börjar mp3-filer ta över mer och mer och så sent som igår köpte jag ett mp3-album. Så att utropa cdns död redan i mitten av nittiotalet är väl ändå att ta i. Cdn dog väl i stora sammanhang för kanske två år sedan? För min del har cdn börjat dö i år men att kalla dem för bortglömda känns fel. Fast jag är å andra sidan inte så modern att jag har musik i mobilen. Det här är väl en generationsfråga, kidsen av idag har väl aldrig betalat för en cd-skiva och kommer nog aldrig att göra det.

Etiketter:

1 Comments:

  • At söndag, 25 november, 2007, Anonymous Anonym said…

    Haha! Har det verkligen gått så långt att ungarna inte vet vad en cd-skiva är längre? Det kan väl inte vara möjligt... deras föräldrar och äldre syskon borde väl ha kvar lite skivor om inte annat.

     

Skicka en kommentar

<< Home