En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, december 12, 2007

Årets athems

Nu börjar summeringen av 2007! Först en lista som inte handlar om årets låtar i den vanliga bemärkelsen utan snarare gamla låtar som har betytt något extra i år.

Årets kämpa-fast-det-är-tungt låtar:
Helt off - Jobba. "Upp vid sex, in i svid, cykla dit, vintertid, stämpla in, somna bort, hoppas att dan blir kort."

Looptroop - The struggle continues. Hela texten är värd att citera men jag väljer den bästa biten. "And when your mind sees no difference between wrong or right/and your life sees no difference between dark or bright/and when not wakin' up is your only spark of light/remember, we got a war to fight!"

Årets jag-är-missförstådd-och-ingen-älskar-mig låt:
The Supremes - Discover me. Redan första versen sätter stämningen: "Hidden here behind four walls/Unknown to passers-by/I'm just a soul deprived of love/I've yet to reason why/I've got so much to give someone/so many dreams to share/and a promise of a faithful love if someone would only care"

Årets lycklig-kärlek låtar:
Helt off - Tvåsam. "Man blir dubbelt så stark man blir dubbelt så glad/och man kan konstatera att så ska de va"

Darlene McKinney - Plain simple ordinary wonderful guy. "Well, he don't have a letter on his high scool-sweater/and even if he did I wouldn't love him any better/he's not athletic and his grades ain't high/he's just a plain simple ordinary wonderful guy"

Årets party-all-night-long låt:
Ison & Fille (med Sabo): Hela dan varje dag. "Bara tugg-tugg rulla upp/tjena bror, ere lugnt?/slangsnacka B-kändis väntar på A-kassa/för anthem hela dan varje dag/höjer min rankningsplats plus höjer min gage/så höj era glas för söderorts stolthet/hög som rymdraket å jag vill aldrig nånsin komma ner"

Etiketter: , , , , ,