En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, februari 15, 2009

Dusty Springfield - I only want to be with you

Motivering: För att Dusty precis fångar känslan av förälskelse. Det är så här det låter i mitt huvud när jag är kär!

Så här i Alla hjärtans dags-tider passar det bra med en lycklig kärlekslåt. Det är en märkligt svår grej att spela in låtar och få sången att låta så där lyckligt pirrig som man känner sig när man är kär eller förälskad. Det finns drösvis med exempel på sånger där sångaren/sångerskan låter arg, rebellisk, uppgiven, bedjande (efter kärlek), ensam eller förförisk. Men det finns väldigt få låtar som fångar innebörden i nykärhet: hon/han såg mig, log mot mig, kysste mig etc. Jag är så lycklig just nu att jag kan dö! Kom nu går vi hem till mig! Jag vill aldrig lämna dig!

Dusty Springfield fångar just den där känslan i den här låten! Nog för att texten är lyckligt kär så är det just Dustys sång som gör det här så bra!

I don't know what it is that makes me love you so
I only know I never want to let you go
cause you've started something
oh, can't you see?
that ever since we met
you've had a hold on me
it happens to be true
I only want to be with you


Dusty var 24 år när hon spelade in denna låten 1963 som också var hennes debutsingel. Och även framöver i karriären visste hon hur hon skulle få dit den där känslan som är så viktigt när det kommer till sång, oavsett om det är lycklig kärlek eller någon annan känsla som låten vill förmedla. I min bok är Dusty definitivt en av de största sångerskorna som har funnits. Det är hon och Nina Simone som jag håller allra högst, både om vi räknar soul eller om vi räknar musik överhuvudtaget.

You stopped and smiled at me
asked if I'd care to dance
I fell into your open arms
and I didn't stand a chance
now listen honey
I just want to be beside you everywhere
as long as we're together, honey, I don't care


När låten spelades in ville britterna få det att låta som Phil Spectors Wall of sound och man får väl säga att de lyckades. Det är blås och körer och en stor orkester som kompar. Det låter underbart!

Och som det ju är med kärleken så är det ett givande och tagande och Dusty konstaterar att hon inte bryr sig så mycket bara hon får vara nära.

I said no matter, no matter what you do
I only want to be with you


Nu över till några ord om den här bedårande videon jag just upptäckte på youtube. Titta som hon rör sig och som hon dansar och hör som hon sjunger! Vilken stjärna redan då! Dusty Springfield gick bort alldeles för tidigt, bara 59 år gammal i följderna av bröstcancer. En hel värld saknar henne. Men vi får inte glömma bort hur kär hon måste ha varit när hon sjöng in denna låten. Ett sant mästerverk! För att travestera Ernst Kirchsteiger: "den här låten och videon får det att brumma som en humla i mitt bröst".


Etiketter: ,