En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, februari 11, 2009

Olika sorters bra album

Jag har insett att det finns åtminstone två sorters bra album. De som är riktigt jämna hela tiden rakt igenom och de som har skyhöga toppar men också dalar. Jag ska ge exempel från två av mina favoritalbum just nu. Siffrorna är antalet gånger jag har spelat låten i iTunes.

A Camp - Colonia
The crowning 7
Stronger than Jesus 10
Bear on the beach 6
Love has left the room 5
Golden teeth and silver medals 7
Here are many wild animals 6
Chinatown 6
My America 7
Eau de colonia 7
I signed the line 7
It's not easy to be human 7
The weed had got to get there first 5

Ganska jämnt antal lyssningar på alla låtar. Jämför det med Frida:

Frida Hyvönen - Silence is wild
Dirty dancing 32
Enemy within 11
Highway 2 U 5
London! 32
My cousin 20
Science 3
Scandinavian blonde 18
December 5
Birds 22
Pony 5
Sic transit gloria 4
Oh Shanghai 27
Why do you love me so much 14

Här finns flera låtar jag verkligen älskar men också några stycken som är riktigt bleka i jämförelse med de andra. Men ändå så är Silence is wild ett strålande album. Det är bara på ett annat sätt än Colonia.

En annan jämförelse mellan olika sorters bra-album. Jag lånar av mig själv från 9 juli 2006 då jag var kär i Lily Allens musik:

"Det finns en risk att detta är den sortens skiva som betyder allt här och nu men som aldrig spelas om ett år. Vad gör väl det? Vad ska man välja? De tidlösa Klassikerna eller "här och nu"-skivorna? Två av förra årets bästa var Robyn och Franz Ferdinand som jag lyssnade sjukt mycket på då men som jag knappast inte har spelat i år. Blir plattorna sämre av det? Inte alls. De var ovärdeliga då och för allt annat finns kreditkort eller hur det nu var. Nu är jag kär i Lily Allens musik och det kan ta slut imorgon eller hålla på för evigt. Ibland är det så. Time will tell."

En bra låt är en bra låt är en bra låt brukar det heta i popspalterna. Ett bra album är ett bra album är ett bra album. De kanske bara är bra på olika sätt.

Etiketter: , ,