En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, juli 10, 2008

Årets sommarpratare så här långt

Några ord bara om de bästa sommarpratarna så här långt. Nej, jag har inte hört alla, men följande var lyssningsvärda: Fredrik Lindström, Lennart Johansson, Fredrik Härén, Björn Ranelid, Lars Winnerbäck (tips: ladda ner bonusdelen från Sommars hemsida där Lasse sjunger Nu grönskar det), Peter Lemarc och Olle Carlsson.

Tanken med att tipsa redan nu var så att man även ska kunna höra musiken via SR:s hemsida, den finns ju bara uppe i 30 dagar efter sändning. Podversionerna finns ju för alltid, men utan musik.

Om man laddar ner podvarianterna blir det också tydligt hur de olika personerna prioriterar mellan prat och musik. Utav de jag har på min dator har Mikael Persbrandt pratar kortast (36:27), följt av Babben (37:53). De som har pratar längst har varit Gustav Fridolin (58:34) samt Fredrik Lindström (1:00:33). Vanligtvis pratar folk ca 45 min, vilket lämnar ca 45 min över till musiken.

Vad skulle jag prata om i mitt sommarprogram? Ingen aning, min uppväxt, mina civilingenjörsstudier, min passion för musik, varför så många unga drar på tågluff till Thailand men inte jag, hur man gör minipopcorn av minimajs, vilken ost det är i ostbågar, några anekdoter, några lösa tankar. Det vanliga typ.

Vad skulle jag spela för musik? Svår, svår fråga. Idag kanske jag hade valt de här:

  • Jonathan Richman - That summer feeling
  • Håkan Hellström - Exile on Wollmar Yxkullsgatan
  • Jim Ford - Hanging from your lovin' tree
  • Florence Valentin - Då skulle det inte vara jag
  • Bob Marley & The Wailers - Coming in from the cold
  • Jay-Z feat. Notorious B.I.G. - Brooklyn's finest
  • Koop - Summer sun
  • Säkert! - Är du fortfarande arg?

Etiketter: