En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, april 28, 2008

Skivmässa igen

I helgen var det skivmässa igen. Härliga tider!

Fem fina vinyler gick jag hem med!
The Pogues - If I should fall from grace with god
Dexy's midnight runners - Too-rye-aye
Pacific! - Sunset blvd 12"
Teddy Pendergrass - Life is a song worth singing
Kraftwerk - Trans-Europe express

Och vilka skivor sen!

The Pogues som spelar irländsk popfolkmusik med en frenesi och glädje som är svåremotståndlig när den är som bäst. Och Fairytale of New York är ju med på albumet också! Titta också på omslaget, man fattar ju direkt att det är en bra platta.



Dexy's mix av pop, soul, blås, stråkar och kärlekstexter måste vara den mest fulländade musikaliska kombinationen ever! Och har man en låttitel som Jackie Wilson said (I'm in heaven when you smile) behöver man inte säga så mycket mer. Annat än möjligtvis att låten lever upp till sitt fulla namn och är en stolt, svängig kärleksserenad och en tematisk släkting till Tom Waits-låten Little trip to heaven (on the wings of your love) som med sin textrad "I don't need to take no trip to outer space / All I have to do is look on your face" säger ungefär samma sak. Och efter att mästerverket Come on Eileen tonat ut sist av allt på b-sidan visar Kevin Rowland vilken utmärkt sångare han kan vara ibland. När man tror att låten har tonat ut och att skivan är slut sitter han där och sjunger några korta rader a capella så fint att träden blir aningen grönare här utanför fönstret.

Pacific! och deras mästerverk Sunset blvd skrev jag om här. Och på b-sidan här finns supersköna låten Do it som de spelade på konserten men som inte är med på deras album Reveries. Do it är veckans soundtrack!

Teddy Pendergrass-låten Life is a song worth singing har alltid varit en av mina absoluta favoritlåtar sedan Mats Nileskär spelade den i en P3 Soul-special om Jaheim 2001 som jag fångade på kassettband. Jag har lyssnat ofta på den kassetten och alltid diggat just den Teddy-låten. Nu har jag albumet med samma namn som är Philadelphisoul signerat legendarerna Gamble och Huff. Men bara titelspåret räcker för att hosta upp de sextio kronor som vinylen kostade.

Kraftwerk har jag länge varit nyfiken på men aldrig börjat lyssna på. Nu börjar den resan, tvärs genom Europa.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

  • At måndag, 28 april, 2008, Anonymous Anonym said…

    Dexy's, Pogues, Kraftwerk skivorna har boet i min samling i mange år og der bliver de ved med at være, fede plader du der har købet :-)

     
  • At måndag, 28 april, 2008, Blogger Valdemar said…

    Jag har också den där Kraftwerkskivan, kan inte säga att jag lyssnat särskilt mycket på den dock.
    Är Dexysskivan en singel eller hela albumet?

     
  • At måndag, 28 april, 2008, Blogger Jonas said…

    Dexysskivan är hela albumet. Väldigt bra! Det är annorlunda och mer direkt jämfört med Don't stand me down.

     

Skicka en kommentar

<< Home