En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, april 06, 2008

Konsertvår

Jag måste skriva av mig lite om mina konsertupplevelser den här veckan. Förra veckan slutade med att tre tänka konserter inte blev nåt alls (Fabian Kallerdahl Galore, Club Killers och Dreamboy) vilket var väldigt trist. Men den här veckan har innehållt diverse konserter fyllda med spelglädje.

Det började med Boban Markovic och hans band i Norrköping i torsdag. De spelar balkanbrassfolkmusik och det är en genre som gör sig fruktansvärt bra live. 10 blåsare och 3 trumslagare på scen, vilket enormt sväng de fick till, och som folk dansade! Som konsertupplevelse är det svårslaget, sådana band ser man inte ofta i Sverige tyvärr.

Igår var det dags igen för Linköpings egna jazzfestival som alltid är en väldigt trevlig tillställning oavsett hur många på förhand intressanta band som är bokade. Man hittar alltid nya favoriter i mängden när man traskar mellan olika konsertscener i konserthuset. Det jag minns mest från igår var Svante Thuressons fantastsiska röst och sångteknik, Nisse Hellbergs vilda rock 'n' roll, basisten i Earth jazz agents, Peter Asplund som extraknäckte som duettsångare tillsammans med Margareta Bengtsson, Andreas Öberg trio med en grym hammondist vid namn Palle Wagnberg, och tyvärr att det var alldeles för dålig uppslutning på A bossa elétrica som avslutade kvällen på en av scenerna. A bossa spelade lika bra som senast de var här i stan, men tyvärr var uppslutningen och lokalvalet dåligt. Men jag trivdes ändå och jag fick höra två nya låtar tror jag. Hoppas den efterlängtade andraskivan kommer snart.

I den här stan finns ett antal bra konserter att se fram emot i vår. Här är vad jag har tänkt se:
9/4 Joakim Simonssson, Flamman
10/4 Hästpojken, HG
(19/4 Håkan Hellström, Stockholm)
24/4 Vapnet, HG (krockar med Ceasars, Platens, jag väljer Vapnet)
27/4 Sven-Bertil Taube och Östgötasymfonikerna
8/5 Johnossi, HG (krockar med Veronica Maggio, Platens, vill väldigt gärna se båda. Får väl se hur det blir)
29/5 Looptroop rockers, Platens

Etiketter: , , ,