En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, februari 26, 2009

Fina textrader

Alla som läser här vet säkert att Annika Norlin har en blogg med låttexter. Bra låttexter intresserar givetvis mig också, men det ska det inte handla om nu, utan om enskilda låtrader. Saker som är fint formulerade bara på en enda rad. En rad som man kan gå och nynna på när livet känns tråkigt eller bara som ren och skär inspiration.

Här är några av mina favoritrader:

And our love is a flower and a running horse
(Frida Hyvönen - Oh Shanghai)


Var min hud nånsin så len som i mitt minne?
(Björns vänner - Tappat halva hjärnan)


Det här är vad magen säger om dig
(Säkert - Det här är vad dom säger)


Du dansar så bra vi borde bilda en orkester
(Babian - Dansa till musik)


Och bäst av alla, både ur formulerings- och nynningssynpunkt:


Vill du ge dom rätt eller ge dom våld?
(Vapnet - Ge dom våld)


Smaka på den! Vill du ge dom rätt eller ge dom våld? Underbar attityd och en känsla av att man kan och kanske borde dela ut kängor till det som inte står riktigt rätt till i omvärlden. Jag har lyssnat mycket på Vapnet sista veckan. Tidigare har jag underskattat dem lite, men senaste plattan är riktigt, riktigt bra. Men Ge dom våld är verkligen en fantastisk svensk popsingel! Lyssna och inspireras!

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

  • At fredag, 27 februari, 2009, Blogger Anna said…

    Åh, jag känner igen mig så väl i det där. En enskild låtrad kan ibland få mig att bli totalt förälskad och besatt i en låt, samma sak med vissa melodislingor.

    Och ja, du får gärna fylla min blogg med Håkan-kommentarer! ;D Så kan jag i gengäld försöka få in Håkan i någon kommentar på din matblogg också. ;)

     

Skicka en kommentar

<< Home