En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, februari 23, 2009

Stuff I've been reading

Nu när bloggen är inne på sin sista vecka måste jag försöka skriva av mig några grejer som ligger och väntar på att få komma ut. Det här är en av dem.

Det känns som om jag har skrivit de här listorna ofta men det är ju inte sant när jag kollar bakåt i arkiven. Tre tidigare listor har det blivit.

Lästa böcker
Per Olov Enquist: Ett annat liv

Mästerlig bok! Vilket språkgeni! Orden flyter fram som bäckar. Allvarligt talat, det är sant. Jag vet inte många som har sånt flyt som P O har i denna bok. Storyn är hur hans liv och begynnande alkoholism hänger ihop och hur han till slut skaffar sig Ett annat liv.

Per Olov Enquist: Kapten Nemos bibliotek
En av Valles favoriter. Men jag tror att jag har svårt för den på samma anledningar som han gillar den. Jag får inte mycket grepp om karaktärerna. Allt byggs upp av fragment här och var och så får man pussla ihop dem själv. P O har tyvärr inte samma flyt med språket här som i Ett annat liv.

Haruki Murakami: Norwegian wood
Helt ok bok. Charmig, men inte så bra som den lilla hajpen gör gällande.

Lennart Persson: Sånger om sex, Gud och ond bråd död
Nej, jag har inte läst hela men ganska många stycken. Lennart är en väldigt underhållande musikkritiker. Jag skulle också gissa att han är den mest pålästa om hela rock- och pophistorien och kan alla detaljer om alla band som är värda att känna till. Numera finns Lennart på nätet också.

Läser just nu
Oliver Sacks: Musicophilia

Handlar om musikens påverkan på hjärnan och kroppen. Alla som gillar Musikministeriets inslag om till exempel synestesi bör läsa den.

Chuck Palahniuk: Fight club
Japp, boken bakom filmen. Boken är riktigt bra den också!

Martin Kellerman: Rocky 10 år

Börjat läsa men tröttnat på
Roberto Saviano: Gomorra

Intressant innehåll men för mig var den omöjlig att ta sig igenom. Det finns nästan ingen stycke- eller kapitelindelning vilket gör det svårtuggat.

Köpt men inte läst
Inga

Böcker jag kanske läser i framtiden
Skulle vilja läsa Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Annars har jag inte tänkt så mycket framåt bokmässigt sett. Tips någon?

Etiketter:

2 Comments:

  • At onsdag, 25 februari, 2009, Blogger Anna said…

    But nooo!! Låt bloggen leva ett tag till, snälla. Det har varit så skönt att läsa om någon annan som verkar vara lika besatt av populärkultur och musik (och då främst Håkan Hellström) som en själv. :)

     
  • At onsdag, 25 februari, 2009, Blogger Jonas said…

    Tack Anna! Kul att du har gillat det jag har skrivit om Håkan och andra! Men läs det senaste inlägget om min nya blogg. Det kommer nog inte bli så mycket om Håkan där tror jag, men kanske. Däremot kan jag fylla din blogg med Håkankommentarer om du skulle vilja :-)

    Det känns verkligen som att jag gjort mitt på bloggen här, under snart fyra års tid har jag pytsat ut åsikter och tankar om Håkan m fl. Det är dags att gå vidare.

     

Skicka en kommentar

<< Home