En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, februari 22, 2009

Jens Lekman - Into eternity

Motivering: Det allra vackraste och bästa stycke popmusik som gjorts i Sverige. Andra versens dragspel, klicketi-klock-ljud, Jens röst och text är ren och skär musikperfektion.

Om jag var tvungen att välja ett ögonblick att ta med mig in i evigheten skulle jag välja det här ögonblicket med dig i mina armar. Det är en underbart romantisk tanke! Och en underbar inledning på en låt.

If I had to choose a moment in time
to take with me into eternity
I would choose this
this moment with you in my arms
I know we've lost the final battle
I know we are prisoners
I can hear chains rattle
but I'm a prisoner of this moment with

you in my arms
you in my arms
you in my arms
you in my arms


När man har kommit så här långt in i låten är detta redan något av det vackraste som har gjorts i Sverige och i världen också för den delen. Men när andra versen drar igång så är jag såld. Svensk popmusik har aldrig, aldrig låtit så vacker som denna vers.

Det är kul när musik kan vara lite mystiskt för här kan jag inte identifiera alla instrumenten som spelar. Men ett dragspel spelar förföriskt, någon plingar på en triangel eller liknande. Efter halva versen kommer några klicketi-klock-kastanjetter in. Ovanpå ligger Jens smäktande röst. Jag har alltid varit svag för den, ända sedan Rocky Dennis dagar, och han är fortfarande lika bra! Och jag gillar verkligen textens uppbyggnad med hur han återanvänder början på en rad till nästa rad och bygger ut texten därifrån.

I have a love
I have a love for this world
a kind of love that will break my heart
a kind of love that reconstructs and remodels the past
that adds a dryness to the dry august grass
that adds the sunshine to the magnifying glass
and makes me fight for something that just can't last


Fråga mig inte vad texten betyder, hur kärleken är om den "reconstructs and remodels the past", men det är förmodligen en alldeles underbar sorts kärlek.

Ett av mina bästa konsertminnen från 2007 var när Jens var på HG med sitt band i samband med att Night falls over Kortedala-plattan var ny. Det var väldigt vackert alltihop. Huset var fullsmockat med folk väldigt tidigt på kvällen och framför scenen var det givetvis väldigt trångt, men jag var där och det var ljuvligt. Efter konserten tänkte jag att jag skulle köpa Friday night at the drive-in bingo-vinylsingeln men den hann bli slutsåld innan jag kom fram i kön, så jag slog till på fullängdaren på vinyl istället. Och det var nog riktig tur för annars hade jag nog inte fäst mig vid den här låten lika mycket.

Det trevligaste med att köpa skivor direkt i handen från artisten själv är ju att man kan få den signerad och få tillfälle att byta några ord. Jag minns att jag berömde honom för Rocky Dennis-konserten på samma scen fyra år tidigare. Hur som helst, den här vinylskivan är frukanstvärt vacker och jag tror inte ens man behöver vara vinyljunkie för att inse det.



Hela skivan är ju riktigt bra och den växer fortfarande när jag lyssnar på den. Men det starkaste minnet från när skivan var nyköpt är hur jag satt på golvet framför vinylspelaren och gång på gång la på nålen precis i början av andra versen. Lycklig som ett barn varenda gång! Och det är jag fortfarande när jag lyssnar på den!

Här nedan har jag letat fram fyra youtubeversioner av låten. Lyssna, titta!

Specialversion med bara gitarr och dragspel


Singbackversion


Liveversion med fullt band


Albumversion




Jens är en av de allra bästa artisterna Sverige har! Jag längtar så tills han släpper något nytt. Men om jag tvingades välja en enda poplåt att ta med mig in i evigheten skulle jag ta denna!

Etiketter: ,

2 Comments:

  • At söndag, 22 februari, 2009, Anonymous Anonym said…

    Texterna är fina.
    Musiken är fin.
    Jens själv är fin.
    Allt är fint!

    Som du såg i vårt kök är Jens lite utav en husgud, dock har han inte spelats så flitigt på sistonde men det finns det skäl att ändra på.
    Han och Saferide, Sweden's finest!

     
  • At måndag, 23 februari, 2009, Blogger Jonas said…

    Håkan och Annika skulle jag säga som Sweden's finest iofs. Men Jens är fantastisk helt klart.

     

Skicka en kommentar

<< Home