En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, mars 01, 2009

Darlene Love - Christmas (Baby please come home)

Motivering: Allting faller på plats! Det här är praktiskt taget alla tidigare motiveringar i en och samma låt. En fenomenal sångerska, fantastisk text, melodi, känsla, musik och kör och en perfekt inramning! De fullkomligen lyfter taket på studion!

Den här inspelningen har jag skrivit om tidigare men den är så vansinnigt bra att den måste vara med igen! Jag tycker inte jag tar i när jag utnämner den till musikhistoriens största underverk. Jag har nämligen aldrig hört något så själfyllt som detta.

Det finns mycket musik som jag reagerar starkt på. Jag gråter när det blir för vackert eller dansar som en tok till den bästa dansmusiken. Men det här vi ska se på är ändå något alldeles extra.

När jag tittar på den här videon här och nu, men även tidigare, slår det en stor hammare i bröstet, jag får tårar i ögonen och kan inte sitta still. Den här inspelningen har nått längre än all annan musik än så länge i mitt liv.

Om det finns någon som kan titta på det här utan att känna någonting alls så har du och jag inte mycket gemensamt. Jag räknar inte med att någon annan ska tycka att det är det bästa som hänt i musikhistorien, men jag skulle faktiskt bli förvånad om det bara är jag som reagerar starkt på denna låten.

Det var den 23:e december 2005 i The Late show with David Letterman som den spelades in. Och gud var verkligen i huset då! Allting faller på plats! Darlene är en återkommande gäst inför julhelgen hos Letterman och jag har kollat på andra årgångar med den här låten, men ingen är så bra som den från 2005. De fick till det på ett speciellt sätt som inte kan beskrivas som annat än magiskt eller himmelskt!

Darlene Love går så djupt in i känslan av att hon är ensam på juldagen och hon minns hur roligt hon hade förra året med sin "baby". Det är ett scenario som alla på ett eller annat sätt kan relatera till; man är ensam och man tänker på någon särskild person som man önskar skulle vara nära men som nu är någon helt annanstans. Julen är ju också den tid på året då det smärtar som mest att vara ensam eftersom julen är så förknippad med familjeglädje och vänskap.

The snow's coming down
I'm watching it fall
Lots of people around
Baby please come home

The church bells in town
All ringing in song
Full of happy sounds
Baby please come home


Lyssna på henens röst! Darlene Love (vilket underbart namn också!) var 64 år när den här inspelningen gjordes. 64 år, det går inte att begripa! Hör på bandet, hör på kören! Titta på den leende körmannen 1:25 in i klippet! Vrid upp volymen!

They're singing "Deck The Halls"
But it's not like Christmas at all
'Cause I remember when you were here
And all the fun we had last year

Pretty lights on the tree
I'm watching them shine
You should be here with me
Baby please come home


Sedan kommer den flygande saxofontomten in och kör sitt solo! Och sedan fullkomligen lyfter de taket på studion!

They're singing "Deck The Halls"
But it's not like Christmas at all
'Cause I remember when you were here
And all the fun we had last year

If there was a way
I'd hold back this tear
But it's Christmas day
Please (please)
Please (please)
Please (please)
Please (please)
Please (please)
Please (please)
BABY PLEASE COME HOME!


Sedan vräker de på ännu mer! Ett hejdlöst crescendo med bandet och kören! Snön faller! Darlene improviserar och blir ett med musiken!

I NEED YOU! COME ON HOME!

David Letterman summerar med ett spontant "Oh my God!". Jag kan bara hålla med. Musik blir inte bättre än så här!


Etiketter: ,

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home