En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, april 18, 2006

Favoritrader

Såg Babel i svt tidigare ikväll där Jonas Hassen Khemiri (jag håller faktiskt på och läser Montecore för tillfället, rätt bra hittills även om mycket återstår) valde några favoritrader ur en bok. Det fick mig att tänka efter och insåg att jag hela kvällen gått och nynnat på ett par Håkan/Joni Mitchell-textrader.

"Och jag skulle sagt: jag älskar dig
men stolthet kom i vägen"

Åh, så bra. Sorgliga men ack så bra. Poesi för mig är så gott som alltid kopplat till popmusik, har inte fallit lika hårt för litteratur, kan bara komma på en dikt som jag verkligen gillar. En dikt som Thomas Öberg (bob hund) valde i sitt sommarprogram 2001 tror jag att det var. Ett par rader av Gunnar Ekelöf. Läs och njut.

"Jag såg ett par hårda ögon
jag älskade dem
Jag såg ett par ljuva ögon
jag älskade dem
Jag såg ett par fräcka ögon
jag älskade dem
Jag såg ett par varma ögon
Jag glömde dem aldrig"

Etiketter: ,