En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, april 23, 2006

Den brasilianska Brasilien

Sitter här med en kopp kaffe och lyssnar på Beautiful south på hög volym. Glöm Antony, Paul Heaton är popmusikens bästaste röst.

Men det har absolut ingenting med resten av den här texten att göra.

För några månader sedan skrev jag om det svenska Brasilien och att jag mest lyssnat på brasiliansk musik via svenska artister. Så nu var det dags att gå vidare.

Fick tips om samlingen Brazilica via dagensskiva.com och såg att den fanns på cdon för 59 kr. Ett par klick och så var den min. Och det låter förstås strålande. Allt som har spelats in där har alltid ett inbyggt sväng och man hör alltid kärleken i/till musiken även fast jag inte begriper ett ord portugisika. Samlingen innehåller giganter som Gilberto Gil, Milton Nascimento, Sergio Mendes, Ellis Regina, Jorge Ben och många till.

Bäst av alla är Sergio Mendes & Brasil 77 med låten Zanzibar som direkt kvalar in som en av de bästa låtarna jag har hört i år. Andra gången jag hörde den men första gången som jag verkligen lyssnade på den försökte jag dansa med men det gick inte så det slutade med att jag låg på golvet och bara skakade. Det är den sortens låt. Med ett pianosolo som överstiger vad som bör vara rimligt att åstadkomma. Jag skulle kunna ge alla mina högskolepoäng för att få vara den som spelade pianot på den inspelningen. Den låten skulle jag vilja höra på ett dansgolv. Det är nästan så att jag vill bli dj bara för att få veta hur den skulle tas emot. Det är den sortens låt.

Brazilica är vårens budgettips. För 59 kr kommer man inte hitta mer livsglad musik.

Etiketter: